Ką vertėtų žinoti apie sporto papildus?

Maisto papildai 2019-06-03

Ką vertėtų žinoti apie sporto papildus?

Turbūt kiekvienas sportininkas sutiks, kad nevartojant sporto papildų pasiekti norimą rezultatą gali būti tikrai labai sudėtinga, tačiau sporto papildų pasirinkimas – tai tikrai atsakingas žingsnis, ir tinkamiausi maisto papildai sportui visada yra parenkami individualiai. Tai, kas tinka vienam sportininkui, nebūtinai tiks ir kitam, tad visada svarbu išsiaiškinti savo poreikius, ir ieškoti tinkamiausio produkto.

Papildus rinkitės atsakingai

Jei yra galimybė, visada yra palanku pasikonsultuoti su sporto medicinos gydytojais, kurie galės patarti, kokie papildai sportui gali būti geriausiu pasirinkimu. Profesionalūs sportininkai treniruodamiesi kasdien sugaišta kelias valandas ar dar daugiau laiko, tad svarbu ne tik tai, kad būtų parenkama tinkama mityba, bet ir prie jos derinami tinkamiausi maisto papildai. Svarbu atminti, kad tai nėra maisto pakaitalas, ir papildai negali atstoti įprasto maisto, tačiau tai gali papildyti reikalingų medžiagų kiekį, kas visada gerina savijautą ir didina ištvermę.  Žmogaus organizmas – tai labai jautri sistema, kuria svarbu tinkamai pasirūpinti. Visada yra svarbu tai, kad būtų skiriamas pakankamas dėmesys ne tik mitybai, bet ir papildų parinkimui. Savarankiškai išsirinkti papildus gali būti tikrai labai sudėtinga, tad visada yra rekomenduojama pasikonsultuoti su specialistais.

Ar papildai gali pakenkti?

Taip, tokia galimybė yra. Svarbu išmokti skaityti maisto papildų sudėtį, ir atsižvelgti į tai, kokia yra vitaminų dienos norma, ir kokia koncentracija yra papilduose. Deja, kai kuriuose papilduose esančios medžiagos net dešimtį kartų viršija dienos normos rekomendacijas, ir tai apsunkina organizmą. Rekomenduojama rinktis tokius papildus, kurių įvairių medžiagų kiekis yra kuo artimesnis dienos normai. Visai nesvarbu, kur yra pasirenkami maisto papildai sportui – internetu ar fizinėje parduotuvėje, bet kuriuo atveju yra svarbu tai, kad būtų atsižvelgiama į maisto papildų sudėtį. Kiekvienu atveju tikrai galėsite rasti tokius papildus, kurie labiausiai tiktų, tačiau svarbu būti atidiems.

Ar papildai būtini sportininkams mėgėjams?

Gydytojų teigimu, beeik visi profesionalūs sportininkai vartoja vienokius ar kitokius maisto papildus, tačiau paklausi, ar papildai sportui yra būtini ir mėgėjams, medikai dvejoja. Tai priklauso nuo dabartinės fizinės formos ir rezultatų, kuriuos norima pasiekti. Jei yra naudojami tinkami papildai sportui, tikrai galime tikėtis, kad rezultatai bus pasiekiami greičiau. Vis dėlto, maisto papildų paskirtis – gauti reikalingų medžiagų, kurios nėra įsisavinamos su maistu. Jei yra tinkamai parenkama mityba, galima išsiversti ir be papildų, tačiau dažnai tą padaryti yra gana sudėtinga. Gali prireikti tikrai nemažai laiko, kol pavyks susidaryti tinkamos mitybos planą, tad vartojant papildus viskas gali vykti kur kas paprasčiau.

Kokie papildai sportui yra saugūs?

Pirmiausia, visada svarbu yra tai, kad iš trečiųjų šalių į rinką patekę papildai sportui būtų notifikuojami. Jei  sporto papildai yra pagaminti Lietuvoje ar kitose Europos sąjungos šalyse. Lichtenšteine, Norvegijoje ar Islandijoje, juos registruoti neprivaloma. Šioje šalyse pagaminti maisto papildai yra laikomi saugiais, tad galima būti tikriems, kad jų naudojimas nebus žalingas. Šiose šalyse gaminamuose maisto papilduose draudžiama naudoti tam tikras medžiagas, kurios gali būti kenksmingos sveikatai: yra griežtai reglamentuota, kokie vitaminai ir mineralinės medžiagos gali būti naudojami maisto papilduose. Šiuo metu nėra tiksliai nustatyta, kokiais kiekiais gali būti naudojamos šios medžiagos, tačiau šios informacijos visada yra galima rasti produktų aprašymuose.  Jei nuspręsite pasirinkti ne vienus maisto papildus, tokiu atveju atsižvelkite į tai, kiek ir kokių maisto medžiagų yra vienuose ir kituose papilduose. Stenkitės neviršyti nustatytos dienos normos, nes tai gali būti žalinga.

 Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto rekomendacijos

Renkantis sporto papildus rekomenduojama atsižvelgti į šiuos dalykus:

  • Pasitarkite su gydytoju, mitybos specialistu arba treneriu. Kartais paprasčiausiai stokojama tam tikrų žinių, todėl prašykite specialistų patarimų;
  • Atidžiai skaitykite sporto papildų etiketes: išsiaiškinkite, kiek ir kokių medžiagų yra papilduose, ir tuomet, jei vienu metu vartosite ir daugiau papildų, įvertinkite, koks yra įvairių medžiagų kiekis, ir neviršykite dienos normos;
  • Jei maisto papildų sudėtyje yra  tam tikrų egzotinių augalų, pasidomėkite jų poveikiu;
  • Jei esate alergiški tam tikroms medžiagoms, įvertinkite, ar jų nėra papilduose;
  • Visada yra svarbu įvertinti savo fizinį krūvį, ir pasirinkti tam tikrus tinkamiausius papildus.

Nepiktnaudžiaukite kreatinu

Neretai sportininkai daro tokią pačią klaidą – be saiko vartoja kreatiną. Nors ši medžiaga randama natūraliuose produktuose, tokiuose kaip raudona mėsa, lašiša, silkė, tačiau šiuose produktuose kreatino kiekis paprastai yra gana mažas. Galima rasti tokių maisto papildų, kuriuose  šios medžiagos kiekis bus pakankamai didelis, tačiau nerekomenduojama piktnaudžiauti šia medžiaga. Deja, šalutinis poveikis gali būti tikrai nemalonus: galima dehidratacija, tinimas, akmenų susidarymas inkstuose, viduriavimas ir pykinimas. Labai svarbu nustatyti tikslų reikalingą šios medžiagos kiekį, ir nepadauginti.

Netapkite reklamos auka

Nemažai sporto papildų yra reklamuojami, tačiau stenkitės nepasiduoti  reklamos įtakai. Deja, kartais susigundoma žadamais rezultatais, ir manoma, kad maisto papildai gali padaryti stebuklus. Vis dėlto, taip tikrai nenutiks, jei bus pasirenkami netinkami sporto papildai, įdėsite per mažai darbo, ir nesubalansuosite mitybos. Tik tuo atveju, jei tinkamai maitinsitės, sportuosite ir vartosite tinkamus papildus, galėsite tikėtis geriausių rezultatų.

Renkantis sporto papildus tikrai nereikėtų skubėti. Pasidomėkite, kokie sporto papildai yra vertinami palankiausiai, analizuokite, kokios yra jų sudedamosios medžiagos, ir pasikonsultuokite su specialistais. Visa tai tikrai gali jums padėti atrasti tokius sporto papildus, kurie užtikrins puikius rezultatus. Kuo daugiau turėsite informacijos, tuo didesnė tikimybė, kad papildus pasirinksite tinkamai. Taigi, neverta skubėti priimti tam tikrą sprendimą – visada verta klausti specialistų patarimų.