Amino rūgštys

Jei sportuojate anksčiau ar vėliau imate domėtis maisto papildais, skirtais aktyviems žmonėms. Ir tai nėra kažkokia mada. Maisto papildų paskirtis – praturtinti , papildyti mitybą naudingomis medžiagomis, kurių pakankamo kiekio nepavyksta gauti maitinantis įprastai.

Amino rūgštys – vieni populiariausių maisto papildų. Jos kaip ir proteinas yra papildomas baltymų šaltinis. Jos reikalingos tiek moterims, tiek vyrams.

Filtrai
Kategorija
  • BCAA
  • Kompleksinės
  • Glutaminas
  • Argininas, AAKG
  • Beta Alaninas
  • L citrulinas
  • Kitos
Rinkiniai
Kaina
   
Prekių ženklai
Papildo forma
Rodyti po: 10 20 50 100

Žmogaus organizmas – įdomus mechanizmas. Tikriausiai žinojote, jog apie pusę reikalingų mums amino rūgščių jis pasigamina pats, likusias – būtina gauti su maistu. Valgydami tam tikrą baltymingą maistą, mes gauname baltymų, kuriuos sudėtingas organizmo mechanizmas paverčia amino rūgštimis. Tačiau labai dažnai, ypač sportuojantiems, jų ima trūkti.


Kas yra amino rūgštys?


Tai tarsi skirtingų formų plytelės, kurios panaudojamos gaminant baltymus, kaip baltymų komponentas. Štai kodėl sporto pasaulyje amino rūgštys dar vadinamos raumenų „statybinėmis medžiagomis“. Jos iš tiesų yra pagrindinė raumens statomoji medžiaga. Amino rūgštis žmogaus organizmas naudoja baltymams sudaryti, o šie atlieka tokias svarbias funkcijas kaip:
augimo,
maisto skaidymo,
kūno audinių taisymo.
Amino rūgštys taip pat gali būti panaudotos energijai gauti, ypač kai jų kūnas gauna daugiau.


Kas tai – pakeičiamos, nepakeičiamos, būtinosios?


Yra žinoma net 20 amino rūgščių, kurios skirstomos į pakeičiamas ir nepakeičiamas. Jau pats žodis pakeičiamos nurodo, jog tokias galima kažkaip pakeisti. Pakeičiamas amino rūgštis, net jei jų negausite su maistu, sintetina žmogaus organizmas.
Pakeičiamomis vadinamos šios: alaninas, argininas, asparto rūgštis,asparaginas, cisteinas, glutamino rūgštis, glicinas, serinas, prolinas ir tirozinas.
Nepakeičiamos - tai tos amino rūgštys, kurių žmogaus organizmas nesintetina, tad jas reikia gauti su maistu.
Ir yra 9 būtinosios amino rūgštys: histidinas, izoleucinas, leucinas, lizinas, metioninas, fenilalaninas, treoninas, triptofanas ir valinas (be jau paminėtų yra ir dar dvi nepakeičiamos vaikams - argininas ir histidinas).


Kodėl aminorūgštys naudingos?


Sportuojantiems amino rūgštys būtinos, nes ne tik prisideda auginant raumenų masę, bet taip pat palengvina mikroįtrūkimų gijimą, suteikia energijos, o tai labai svarbu intensyviai sportuojant.
Dažnai sakoma, kad jos yra baltymai, tai ne visai teisingas teiginys. Skirtingoms amino rūgštims sąveikaujant tarpusavyje iš tiesų susidaro baltymai. Todėl tų žmonių, kurie vartoja amino rūgščių papildus prieš, per arba po treniruotės, ryte, dieną ir vakare organizmas lengviau atsigauna po sunkaus fizinio krūvio. Šių naudingų medžiagų papildai padeda „užpildyti" spragas mityboje.
SOS! Trūksta amino rūgščių
Jums trūksta amino rūgščių jei nepajėgiate treniruotis, o pratimai ar fizinė veikla, kuri anksčiau ėjosi sklandžiai, staiga tapo nepakeliama arba sunkiai įveikiama užduotimi, greitai pavargstate,
jaučiate silpnumą, staiga ima slinkti plaukai ir kt.
Raumenų skausmas po treniruočių taip pat įspėja, jog jūsų organizmui trūksta reikalingų medžiagų raumens pažaidoms užgydyti ir amino rūgščių.
Nauda sportui
Sportuojantiems amino rūgščių papildai naudingi, nes palengvina mikroįtrūkimų, atsiradusių treniruočių metu raumenyse gijimą, kartu gelbsti esant skausmui, kuris, dėl greito įtrūkimų gijimo, greičiau praeina.
Pripažinkite, jog po intensyvių treniruočių atsiradęs raumenų skausmas tampa rimta kliūtimi atliekant įvairius darbus. Šių nepatogumų galima išvengti arba bent jau dalinai sumažinti vartojant amino rūgščių papildus, kurie padeda greičiau atgauti gerą savijautą ir vėl intensyviai sportuoti bei siekti geresnių rezultatų.
Amino rūgščių papildai sportuojantiems yra labai reikalingi ir svarbūs, jų pasirinkimas gausus, o sudėtis tokia, kad organizmas kuo lengviau juos įsisavintų, Jūs gerai jaustumėtės, matytumėte teigiamus kūno pokyčius ir nenukentėtų sveikata.

 

Amino rūgščių vartojimas


Jei nežinote ar jums reikia vartoti šį papildą, arba kaip jį naudoti, visada pasitarkite su savo treneriu ar kitu žinovu. Gamintojai ant pakuočių nurodo ne tik tikslius papildų kiekius, bet ir prideda vartojimo rekomendacijas.
Pirmiausia turite apsispręsti kokios formos maisto papildą pasirinksite: miltelius, tabletes, kapsules ar skystį, kas jums priimtiniau. Taip pat ir tai, kokį papildą rinksitės su pridėtiniais skoniais ar natūralų. Kadangi žmonių skonis skiriasi, tai ir papildų įvairovė leidžia išsirinkti tokį, kuris bus ir naudingas, ir skanus ar patogus vartoti.
Jei rinksitės pagal kainą – visada brangiausios bus skysto pavidalo amino rūgščių papildai.
Renkantis papildus atkreipkite dėmesį, jog tai būtų laisvos formos amino rūgštys. Tai nurodo raidelė „L“,e santi prieš amino rūgšties pavadinimą, pvz. L-Leucinas ir pan.
Jei prioritetas - įsisavinimas
Suprantama, kad maisto papildas, kuris yra skystas organizmo įsisavinamas greičiau. Tad jeigu jums aktualiausia laikas, per kurį naudingos medžiagos ims veikti verta iš amino rūgščių papildų pasirinkti tuos, kurie yra skysčio pavidalo. Atkreipiame dėmesį, jog jis bus tarp brangiausių šios linijos gaminių. Tačiau, kaip jau minėta, jeigu reikalingas staigus ir greitas efektas ir aktualus kuo greitesnis organizamo aprūpinimas svarbiomis medžiagomis, taupyti nevertėtų.
Tačiau vargu ar tokio pavidalo papildą norėsite neštis eidamas į svečius ar darbovietę, nes paprastai dozavimo norma yra butelio kamštelis, o tai reiškia, kad turėsite su savimi neštis ir visą talpą.


Jei prioritetas – patogumas


Reikia pripažinti, kad net ir labiausiai norint ne visada patogu gerti skysto pavidalo, o juolab, miltelių maisto papildus, kuriuos tenka dar prieš vartojimą sumaišyti su vandeniu. Ypač tai pasakytina apie laiką, kai esame darbovietėje, svečiuose, susitikime ar pvz.vairuojame automobilį. Tokiais atvejais, beveik nepastebimas būdas laiku suvartoti papildus, kurių reikia jūsų organizmui – tabletės. Ir garantuotai išvengsite klausimų, kas tai yra, kodėl juos geriate.
Privalumai – jos beveik nepastebimos, galima įsidėti į kišenę, patogu, jei turite kuo užgerti net ir automobilyje ar kelionėje.
Amino rūgščių papildų tabletes galima tvarkingai susidėti į mažą dėžutę ar tiesiog, įvyniojus į popierinės servetėlės skiautę, įsimesti į švarko ar kelnių kišenę.
Yra ir minusų. Amino rūgščių kompleksų papildai tabletėmis kainuoja gerokai brangiau nei papildai milteliais, kartais net 2-3 kartus, vertinant pagal veikliosios medžiagos kiekį. Tačiau, kai tenka rinktis laiku suvartoti papildą ar rizikuoti negauti reikiamų medžiagų, kartais už tai tenka susimokėti daugiau. Kitas minusas – kadangi tabletės yra supresuotos, nežinoma kiek laiko reikia jai išskaidyti ir kiek laiko prireiks, kad veikliosios medžiagos patektų į organizmą, o šis jas pasisavintų.
Jei prioritetas patogumas, už kurį pasirengę susimokėti
Tokiais atvejais tinka kapsulės. Jas patogu vartoti. Privalumas prieš tabletes – jų apvalkalas greitai suyra ir veikliosios medžiagos greičiau patenka į organizmą.


Jei prioritetas kaina


Nenorite mokėti daugiau? Rinkitės miltukus. Turime patarimų! Jei jau nusprendėte pataupyti ir renkatės amino rūgščių papildus miltelių pavidalu, skirkite laiko ir iš visų galimų variantų, paskaičiavę, susidarę elementarę matematinę lygtį, išskaičiuokite, kurio gamintojo siūloma kaina vienam gramui yra patraukliausia. Sutaupysite dar daugiau!
Nebijokite bandyti
Jei kas paklaustų, kuris amino rūgščių papildas geriausias, sunku būtų atsakyti, nes visi gamintojai, konkuruodami tarpusavyje, stengiasi pagaminti geriausios sudėties ir naudingumo produktą. Todėl patariame išbandyti kelis produktus, o susiradus tinkamiausią – jį, kai atsiranda poreikis ir vartoti.


Ar visos aminorūgštys reikalingos? Gal pakaks kelių?


Amino rūgštys organizmui labai reikalingos, nepriklausomai ar jūs sportuojate, ar – ne. Štai pavyzdžiui, fenilalaninas – labai svarbus ne tik baltymų ir fermentū struktūrai, bet ir dalyvauja kitų amino rūgščių gamyboje. Valinas – padeda skatinti raumenų augimą ir atsistatymą, taip pat jis dalyvauja energijos gamyboje. Treoninas – pagrindinė struktūrinių baltymų, tokių kaip kolagenas ir elastinas, svarbių odai, dalis, jis svarbus riebalų metabolizmo ir imuninėje veikloje. Metioninas – ypač svarbus medžiagų apykaitos bei procesuose, būtinas audinių auginžmui, cinko, seleno absorbcijai ir kt. Leucinas – reguliuoja cukraus kiekį kraujyje, stimuliuoja žaizdų gijimą, gamina augimo hormonus. Izoleucinas – reikšmingas hemoglobino gamybai ir energijos reguliavimui.
Kiekviena iš žinomų amino rūgščių vaidina svarbų vaidmenį, o jų pritrūkus apie tai sužinome iš blogos savijautos. Tad jeigu jau eikvojate jėgas sporto salėje, siekiate rezultatų, nepagailėkite pinigų ir maisto papildams, kurie praturtins mitybą, aprūpins reikiamomis medžiagomis.


Amino rūgštys maiste


Ne naujiena, kad jeigu norite gauti amino rūgščių su maistu, turėtumėte valgyti sojos, pieno, varškės, ankštinių daržovių, liesos mėsos ir žuvies. Keista, tačiau būtent liesoje mėsoje ir žuvyje jų yra daugiau nei riebioje. Pavyzdžiui, vištienoje yra apie 18-22 proc. rūgščių.
Tačiau tikriausiai gerokai nustebinsime pasakę, kad nepamainomas amino rūgščių šaltinis yra bičių produktai, o ypač bičių duonelė ir žiedadulkės. Šie natūralūs bitelių produktai – gausūs ne tik amino rūgščių, bet ir kitų reikalingų medžiagų. Tad neapsiriksite, jei prie viso komplekso: racionalios mitybos, maisto papildų prijungsite ir natūralius bičių produktus.
Jei norite gauti gerą dozę amino rūgščių rekomenduojama profilaktiškai kasdien naudoti 10-15 g. bičių duonelės.
Primename, kad maisto papildai – ne maistas, juos vartokite, kai to tikrai reikia, rinkitės geriausius ir naudingiausius Jums, nežiūrėdami vien kainos. Būkite atidūs, atsižvelkite į savo poreikius ir patinkančias skonines savybes.Papildų vartojimas neturi tapti kančia, juolab, kad gamintojai yra pagaminę gausybę papildų, iš kurių tikrai pavyks išsirinkti.
Domėkitės ir skaitykite apie maisto papildus, tai padės sužinoti daugiau.